De aanhouder wint!

door | 15 feb 2019 | 0 Reacties

Dit is mij met de paplepel ingegoten. Tenminste dat is mijn overtuiging. En dus komt het nogal eens voor, dat ik word gezien als enthousiast en volhardend. En ja, helaas zit er ook een valkuil aan vast.

Je voelt hem vast al aan komen: Ja, ik kan ook enorm doordrammen. Als ik iets in mijn kop heb ga ik recht op mijn doel af. En dan vergeet ik soms rekening te houden met anderen. En ik vergeet dan ook om te bekijken of WAT ik doe ook het gewenste effect heeft…

Heb jij dat ook wel eens? Of heb jij zo iemand als ik net heb beschreven in jouw omgeving?

 

Mijn moeder zei vroeger ook: “De boog kan niet altijd gespannen staan”. Je hebt af en toe echt rust nodig, mentaal en fysiek.

Maar je wilt toch graag hard werken, niet opgeven en doorgaan? En bij tegenslag uithuilen en opnieuw beginnen?

Wanneer is het dan tijd om even gas terug te nemen? Hoe werkt dat bij jou? Weet je dat eigenlijk?

 

Wanneer geef jij het (even) op?

Bij mij is het merkbaar als ik gefrustreerd word. Dan word ik kort en kwaad. En dan trek ik me terug, projecteer dan volledig alles op een ander. En in de stilte alleen kan ik dan weer redelijk en eerlijk worden.

 

Nou, of je het nu zelf herkent of het bij een ander ziet. Het zou best fijn zijn als je een paar manieren kent om hier mee om te gaan, toch? En hoe je er van kunt leren. Hieronder geef ik 5 tips:

 

TIP 1

Stel vragen!

Stel gewoon de vraag WAAROM die persoon (in jou) zo doordramt. Je zult verrassende antwoorden krijgen.

 

TIP 2

Glimlach er even over.

Dat relativeert en geeft je even de tijd om de zaak in perspectief te zetten.

 

TIP 3

Wees duidelijk!

Zeg NEE tegen de enthousiasteling…..ik beloof je dat je de aandacht krijgt als dit jouw antwoord is.

 

TIP 4

Ga bij jezelf na waarom je weerstand voelt.

 

TIP 5

Geef feedback!

Zeg bijvoorbeeld dat je best JA zou willen zeggen, maar dat het er zo dik bovenop ligt, dat je bijna bang bent om JA te zeggen, omdat het lijkt alsof er nog iets achteraan komt….alsof je daarna tot iets verplicht bent..

 

Kun je hier iets mee? Of heb jij nog een betere tip?

Ik zou het enorm waarderen als je het mij laat weten.

 

 

 

Vraag het e-book aan met gratis tips én gratis mp3 met meditatie.

2 gratis tips incl. meditatie (12 min.)